52 noveller på 52 uker

Jeg har bestemt meg for å delta i bloggsamlesninga «52 noveller på 52 uker«, som Bai på Boklesebloggen har tatt initiativet til å starte. I utgangspunktet forsøker jeg å lese 52 noveller av 52 ulike forfattere, selv om dette ikke er en regel i utfordringa. Vil oppfordre andre til å hive seg med, det er ikke for seint, selv om vi er litt ute i 2011 allerede.

Jeg måtte gå igjennom hyllene mine og tenke litt igjennom hva jeg faktisk har lest så langt i år, og har lagd meg følgende liste:

  • 1/52: «The Purloined Letter» av Edgar Allan Poe
  • 2/52: «Jentene mine» av Ingvild H. Rishøi
  • 3/52: «En plutselig frigjørende tanke» av Kjell Askildsen
  • 4/52: «Elsk meg bort fra min bristende barndom» av Johan Borgen
  • 5/52: «Stockholm» av Bjarte Breiteig
  • 6/52: «Riksvegen vestover» av Kjartan Fløgstad
  • 7/52: «Lysskue» av Jonny Halberg
  • 8/52: «Unge jenter i tynne kjoler» av Irwin Shaw
  • 9/52: «McWilliams og tyverialarmen» av Mark Twain
  • 10/52: «Jonas» av Helene Guåker
  • 11/52: «Det kjennes ikke helt» av Kristin Lind
  • 12/52: «Nobody Said Anything» av Raymond Carver
  • 13/52: «The Short Happy Life of Francis Macomber» av Ernest Hemingway
  • 14/52: «Death of an Old Old Man» av Roald Dahl
  • 15/52: «The Adventure of a Scandal in Bohemia» av Arthur Conan Doyle
  • 16/52: «The Nameless City» av H. P. Lovecraft
  • 17/52: «Macario» av Juan Rulfo

Iløpet av sommeren skal jeg blogge meg gjennom lista og se om jeg ikke får skrevet litt om hver av novellene (sjøl om dette heller ikke er et krav i utfordringa).  Jeg har også lagt til lista under fanen «Lest i 2011«, sånn at det går an å følge den der. Der vil den bli fortløpende oppdatert med linker til det blogginnlegget som omhandler den og den novella.

I og med at jeg skriver noveller sjøl, er det jo fint å gå inn for å få lest litt av sjangeren. Vurderer også å hive meg med på forelesningene til faget moderne novellekunst ved UiT til høsten, litt avhengig av om jeg kommer inn på det jeg har søkt på.

Mer om bloggutfordringa på samlesida hos Bai. Her kan du også se en oversikt over de ulike novellene som har blitt omtalt av bloggere som deltar.

Legg igjen en kommentar

