Om savn, poesi og Barbiedukker.

Ønskeliste til en åtteårsdag i 1992.

Ønskeliste fra 1992.

Det er ikke så greit å savne noen, enten man nå er sju og et halvt eller nærmere tredve. Dette er ei ønskeliste fra baksida av et brev jeg skreiv til søstra mi i 1992.

Hun hadde flytta hjemmefra for å studere i en by langt borte og jeg ønska meg mer enn noe annet at hun skulle komme hjem igjen. Vel, minst like mye som jeg ønska meg ny Ken og Barbie iallfall (som, når man var sju og et halvt i 1992 tross alt var veldig mye. VELDIG mye. Jeg hadde ikke en gang en Ken).

Det er noe sårt over ønskelista, den uttrykker et savn jeg har lett etter dikt som passer til, dikt jeg kan legge ved dette innlegget. Det nærmeste jeg kom var en refleksjon i sonetteform fra André Bjerke, om poesien som et urspråk, et språk barn har tilgang til, men som vi kan miste i hverdagen:

Ursproget
Et barns replikker har poetisk rang.
«Den skraper’n tar bort hele vinter’n!» var
den lilles imponerte kommentar
da han fikk se en sneplog første gang.

I forte bilder, i spontane sprang
gir barnetalen det presise svar.
Et nymalt hus – og barnets dom er klar:
«Det huset der ser ut som en presang!»

Slik er vårt ursprog. Poesien er
vårt egentlige morsmål: det normale,
direkte sprog, hvis ord vi ikke søker,

mens vår konvensjonelle dagligtale
i sletteste forstand er litterær
som stilen i de verste versebøker!

Jeg leser ønskelista jeg en gang skreiv og sitter igjen med den følelsen jeg av og til har etter jeg har lest et dikt som treffer. Når jeg snubla over dette diktet i André Bjerkes Samlede dikt, passa det godt på hele situasjonen og noen av tankene jeg hadde rundt både dikt og ønskelista.

4 thoughts on “Om savn, poesi og Barbiedukker.

    • Åja, vi klarte oss fint, vi 🙂 (Mener å huske du hadde en Ken som mangla et bein? Måtte han amputere etter parkulykka, tro?)
      Var i Siljes konfirmasjon i helga og fikk med meg hjem en liten pose med brev jeg hadde skrevet til Karen etter hun flytta. Mye moro! 🙂

  1. Det morsomme med internett er at en kan snuble over små skatter. Som denne lappen (ååå) og dette diktet (slik at jeg ikke må glemme hvilken stor ordkunstner Andre Bjerke var!
    takk for titten.
    Mvh. Olava Bidtnes

    • Neimen, hei! Så hyggelig at du liker innlegget – Jeg har forresten diktsamlinga di (Napp) i hylla, og tror vi var på skrivekurs sammen en gang i tida?

Legg igjen en kommentar

