Oss to i Oslo

I slutten av mai dro Simen og jeg til Oslo. Han skulle være med på seminar og middag hos Cappelen Damm, og på lanseringsfesten for Signaler 2011, der han er én av ti debutanter. Jeg skulle være med, treffe Oslofolk og ha et planleggingsmøte med redaktøren min i Bokvennen forlag. Det ble en kjempefin tur!

Søndag 29.mai kom vi til hovedstaden. Simen hadde aldri vært i Oslo før, så vi gikk oppover langs Karl Johan og jeg pekte ut Viktige Steder man kan orientere seg utifra (som f.eks Slottet og Oslo S). Det var vårvarmt, en 14-15 grader ute, og vi gikk oss varme. Klokka var nesten tolv, og det var søndag, så Stockfleths ved Tinghuset åpna for dagen akkurat i dét vi gikk forbi:

Signaler på Stockfleths

Signaler på Stockfleths.

Vi satt der lenge og drakk kaffe og snakka om forventningene til turen, om skriving og tekst, om lesing og høytlesning og om planene for resten av dagen. Klokka 14 kunne vi sjekke inn på Cochs pensjonat, men vi dro dit litt før, og det gikk heldigvis helt greit. Vi var blitt skikkelig sultne nå, så etter litt rask orientering på hotellrommet skifta vi klær og suste avgårde igjen. Neste stopp ble sushi (mmm) på Sushi Express:

På Sushi Express i Parkveien.

Gode og sushimette dro vi videre til operaen. Vi var der i god tid i forveien, både fordi vi ikke ville komme for seint (og var usikre på hvor lang tid det ville ta å komme oss dit) og fordi vi ville ta en titt på selve bygget i tillegg til å dra på konsert. I butikken kjøpte vi postkort og sendte avgårde, mens Simen fikk med seg ei spilledåse med Bachs «Air». Vi kjøpte søte små makroner og gikk tur på operataket. Da vi kom ut, begynte det å høljregne, men vi hadde vært forutseende og lånt oss en paraply på Cochs pensjonat.

Operataket.

Konserten, «Brahms, Britten and The Big Boss», ble en flott opplevelse. Jeg sleit litt med tenorens små uttalefeil i engelsk i første halvdel, men andre halvdel var kun instrumentalt, og da lot jeg meg begeistre i mye større grad. Det var utrolig dyktige musikere! Også tenoren var flink, med fantastisk stemmekontroll, men i og med at han sang dikt jeg var godt kjent med og med en tidvis merkelig uttale, klarte jeg ikke la være å henge meg opp i det. I pausen spiste vi tapas og frukt, og jeg tok et velfortjent glass rødvin for første gang på flere måneder. Mmmm 😀

Vel tilbake på hotellet var vi så slitne etter reising og farting at vi – vel, jeg iallfall – la oss ganske med en gang. På mandags morgen tok jeg en løpetur i Slottsparken, før Simen og jeg spiste frokost på Kafé Caffè, tre minutter unna Cochs.

Frokost på Kafé Caffè.

Han skulle avgårde på seminar hos Cappelen Damm, mens jeg hadde en avtale med min eldste venninne, Ida Kristine, som jeg har kjent siden hun var tre og jeg var fire år. Jeg surra lenge rundt på Grønland før jeg kom meg i retning Grünerløkka til fots. Det var mye lenger enn jeg trodde! I tillegg var det steiksol og varmt ute, men det gjorde absolutt godt med en gåtur. Ida jobber på Tim Wendelboe, og lagde meg en super cappuccino al freddo, før jeg måtte suse videre.

Neste stopp var Cappelen Damm for min del også. Jeg tok trikken og rakk akkurat avtalen med Bokdama. Jeg fikk meg en nydelig kopp grønn te og vi småprata litt om bokblogging, Smaragdatlaset som skulle lanseres samme dag, litteraturfestivalen på Lillehammer, Signaler 2011 og mye mer.

I og med at jeg ikke hadde vært på forlagshuset før, fikk jeg være med på ei omvisning og se hvordan de har det der. I fjerde etasje møtte vi Simen, som akkurat var ferdig på seminaret. Han og jeg dro videre til Høgskolen i Oslo, der min fantastisk fine brevvenninne, Anne-Stine jobber. Der fikk vi litt lunsjmat (pasta) og vann, før vi måtte skynde oss til hotellet for å skifte og gjøre oss klar til lanseringsmiddag.

Lanseringsmiddagen for Signaler 2011 var på The Great India, og jeg var så heldig å få være med Simen på den. Sammen med redaktørene fra Cappelen Damm og de andre debutantene, spiste vi indisk mat og prata om skriving og tekst. Veldig hyggelig å få hilse på så mange andre som på mange måter er i samme situasjon som meg – i ferd med å debutere. Jeg skal sannsynligvis være med på et debutanttreff i Oslo i høst, og etter denne middagen ser jeg enda mer fram til det.

Etter middagen dro vi til Last Train, der Signaler 2011 skulle lanseres:

Dan Aleksander Ramberg AndersenKristin BergetKristin Berget introduserer debutanteneLars Haga RaavandSivert N. NesbøSivert N. Nesbø
Publikum på Last TrainRebecca Viola WexelsenAne NydalVeronika ErstadVeronika ErstadAnne Margrethe Albertsen
Victoria KiellandArne BorgeSimen JohnsenSimen JohnsenSimen JohnsenEivor Elisabeth Daae Mæland
Simen Johnsen med følgeSimen Johnsen

Signaler 2011, a set on Flickr.

Selv om jeg er latterlig inhabil skal jeg forsøke å skrive et blogginnlegg med litt om hver tekst, men dette må vente til etter ferien, siden lesereksemplaret mitt ligger i Finnmark hos forfatteren sjøl. En fin kveld var det i alle tilfeller! I Flickr-albumet ovenfor kan du se bilder av de ulike debutantene som leser, og i videoen nedenfor kan du høre Simen Johnsen lese et utdrag fra sin tekst:

Dagen etter starta med høljregn. Himmelen åpna seg, og vi var våte på de knappe to minuttene det tok oss å springe til Kafé Caffè. Vi sjekka heldigvis ut ganske tidlig, så vi ble sittende til vi var nesten tørre igjen, før vi dro på lunsjmøte med redaktøren min hos Bokvennen forlag.

Åpne og fine lokaler

Det ble et hyggelig og informativt møte, der vi fikk lagt en plan for sommerens redigeringsarbeid og snakka litt om høsten. Novellesamlinga kommer forhåpentligvis iløpet av september, og den skal hete Snart er det oss. I august skal jeg være med på Dagbladets debutanttreff, i oktober leser jeg fra samlinga på Ordkalotten og i november på Nordnorsk bokdag. Håper jeg ser noen kjente fjes på noen av arrangementene! 🙂

One thought on “Oss to i Oslo

  1. Tilbaketråkk: Et slags nyttårsbrev (2011 i ord og bilder). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

