Lesemaraton: Styrketrening og stemmer i hodet

Når jeg nå sitter og leser, tar jeg meg ikke tid til å gjøre så mye annet. Lesemaraton er likevel ikke en fullstendig stillesittende aktivitet, og det er mye man kan gjøre mens man leser, spesielt hvis man har ei lydbok på øret. Og når det tross alt er snakk om et maraton, hva passer ikke bedre enn Haruki Murakamis What I Talk About When I Talk About Running? Den har jeg hørt på når jeg har hatt behov for å røre litt på meg, og da har jeg blant annet…

  • …strikka
  • …lagd middag
  • …gått en lang tur
  • …trent styrketrening
  • …tegna
  • …slappa av med ei kald øyemaske over øynene
  • …smurt beina inn med fotkrem og hendene med håndkrem

Boka var ganske fin, selv om jeg må innrømme at jeg kanskje lytta med et halvt øre når forfatteren oppsummerer hvor mange miles han springer per uke da-og-da, og hvor lang tid han bruker per mile fra måned til måned. Kanskje fordi jeg ennå ikke klarer å tenke i miles? Jeg tror jeg ville fulgt mer med dersom det var kilometer som ble brukt som måleenhet, men det er jo mitt valg å høre boka på engelsk, så jeg har meg sjøl å skylde der.

Det var spennende å høre om maratonerfaringer, viljestyrke, framgang og runner’s blues, men jeg må innrømme at jeg satte spesielt pris på de delene der Murakami trekker parallellene mellom løping og skriving. Selv skriver jeg på fulltid nå i juli, og har det siste halve året blitt glad i å jogge. Det var mye interessant og vettig her, og mye jeg kjente meg igjen i, blant annet motivasjonen for å løpe:

Skriving er et stillesittende og psykisk krevende arbeid. Om man skal kunne leve av det, er det viktig å holde resten av kroppen i form, så man kan takle alt det innebærer.

Sånn har jeg også tenkt på dette lesemaratonet, og derfor lagt inn avbrekk med mye bevegelse og aktivitet. Det var fint å ha en stemme på øret mens jeg gikk tur, mens jeg trente styrke. I utgangspunktet trodde jeg at det ville ta fokus vekk fra treninga, men det føltes faktisk helt motsatt!

Jeg har ellers forsøkt å ikke sitte mer enn nødvendig foran skjermen, og jeg har tatt et par små pauser i lesinga/lyttinga, blant annet for å lage lunsjmat tidligere i dag, og for å ta en kjapp dusj etter den lange (og svært varme) gåturen min.

Nå nærmer vi oss midnatt og det er ti timer igjen med lesing. Jeg føler meg foreløpig både opplagt og våken, men har tatt forhåndsregler: Jeg drakk en kopp svart kaffe i halv elleve-tida, og har hatt ei kanne Darjeeling stående ved min side ei god stund. Når jeg kommer over et sitat jeg liker i boka jeg leser, tar jeg bilde av det med telefonen, sånn at jeg raskt kan blogge om boka etterpå.  Hittil har jeg lest tre og ei halv bok.

Målet mitt med lesemaratonet er ikke å ha lest så-og-så mange bøker eller sider, men rett og slett bare å kose meg skikkelig med å lese, å la meg sjøl få forsvinne litt inn i gode historier. Det er lenge siden sist jeg leste ei bok som jeg ikke måtte mene noe profesjonelt eller faglig om, enten fordi den var på pensum eller fordi jeg skulle uttale meg om den som konsulent, så det er deilig å bare nyte ei bok uten å nødvendigvis måtte lese den med fagbrillene på.

2 tanker om “Lesemaraton: Styrketrening og stemmer i hodet

Legg igjen en kommentar

