Et gammelt hus fullt av minner

Onsdag denne uka var jeg i Hammerfest for første gang på tretten år. Bestemora mi døde 7.juli, og vi reiste oppover i begravelsen. Jeg leste dikt til/om henne i kirka, og klarte nesten å holde tårene helt tilbake mens jeg snakka. Bestemor har alltid vært glad, kreativ, støttende og uendelig snill med oss barnebarna. Og hun gleda seg over ord og rim like mye som jeg gjør selv, så vi kunne snakke sammen om skrivinga.

Det var merkelig, trist og fint å være i huset hennes igjen. Det virket så mye mindre enn jeg huska, men samtidig var veggene fulle av minner. Det var ei salig blanding av gammelt og retromoderne, og jeg måtte ta litt bilder av huset før jeg dro hjem igjen:

Trappegang i grønt, med bilde av kongefamilen under vinduet.

Kjøkkenet

Kjøkkentapet

Gangen

Savner du salt, savner du alt

Trappeoppgangen

Stua nede

Det var hyggelig å treffe slekta, og fint å få tatt farvel med bestemor. Jeg var med på å bære kista, og det føltes bra. Nå når bestemor ikke er her mer, er det lettere å tenke på henne slik hun var før hun begynte å miste husken, og det er fint å kunne se tilbake på alle minnene og alt hun har betydd.

Har fått med meg litt bestikk og kopper som har vært hennes, og en nydelig sommerkjole hun har brukt da hun var på sitt tynneste (fikk den akkurat på). Syns det er fint å knytte minner til konkrete ting man bruker i hverdagen, det er en fin måte å holde liv i minnene på.

3 tanker om “Et gammelt hus fullt av minner

  1. Tilbaketråkk: Et slags nyttårsbrev (2011 i ord og bilder). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

