Hvordan ta vare på seg selv og de nærmeste etter 22.juli 2011

Det er nok mange som føler seg hjelpesløse og rådløse etter det som skjedde 22.juli 2011. Mange lurer på hva de kan gjøre for å hjelpe de berørte, og hva de kan gjøre for å hjelpe seg selv. Når det gjelder det førstnevnte vil jeg oppfordre de som kan det til å gi blod, og til å bidra med sin stemme til et politisk parti ved neste valg.

Men dette blogginnlegget skal i større grad handle om hvordan man kan ta vare på seg selv og de man har rundt seg. Jeg sitter så klart ikke inne med noen fasit, eller med kompetanse innenfor psykisk helse, for den saks skyld. Jeg har likevel forsøkt å samle noen råd fra fagpersoner og linker til artikler som kan gi bedre informasjon og råd enn det jeg selv kan. Jeg vil oppfordre til å dele linker til lignende artikler og blogginnlegg i kommentarfeltet, dersom du har lest noe nyttig og vettig som jeg har oversett.

NRK skriver om at også de som ikke var direkte involverte i fredagens angrep kan ha behov for krisehjelp. Det er derfor viktig å være oppmerksom og lydhør ovenfor de man møter i hverdagen i den nærmeste tida. Folk er ulike når det gjelder behov for å bearbeide og måten vi bearbeider noe slikt på. Noen vil kanskje ha behov for å snakke mye, mens andre distanserer seg eller opptrer mer avbalansert. Begge deler er like vanlig. «Alle har sine måter å reagere på» skriver krisepsykologene Siri Thoresen og Jon-Håkon Schultz.

I en situasjon der man bærer på tunge tanker, er det viktig å ikke glemme de primære behovene: Søvn, mat, drikke og fysisk aktivitet. Klarer man å få nok søvn og regelmessig mat legger man grunnlaget for at kroppen skal ha det så bra som mulig, og da blir det lettere å etterhvert få det bedre i hodet også.

I artikkelen «Fysisk aktivitet hjelper mot bekymringer og stress» har Trine Bækkevar Semb snakket med Gunnar Breivik som er professor i samfunnsvitenskapelige fag ved Norges Idrettshøgskole. De snakker om at trening ofte hjelper i en ekstrem stress-situasjon. Det er jevnt over viktig å søke tilbake til det hverdagslige og til rutinene man er vant til. Det kan være vanskelig i begynnelsen.

En av de som fokuserte på nettopp hverdagen, og viktigheta av å ta pauser fra nyhetsbildet var Stjernesand på Twitter. Hun er psykolog og tvitret aktivt i tida rett etter 22.juli. Med sitt nærvær i sosiale medier midt oppe i katastrofen var hun til hjelp og trøst for mange.

Rådene hun delte lar seg like godt lese i ettertid. Hun skreiv blant annet en del om barns reaksjoner og behov. I blogginnlegget «Twitters verdi i krisen» kan du lese et tilbakeblikk på hennes krisepsykologiske råd slik de ble postet løpende på Twitter under og i de første dagene etter terroranslagene i Oslo og på Utøya.

Å gjøre noe praktisk er noe mange finner trøst og avkobling i. Hagearbeid, fjellturer, husarbeid og lignende kan gi et velkomment avbrekk som gjør det lettere å tenke på noe annet. Kaja Marie Lereng Kvernbakken har lagt ut et strikkemønster på et Oslo-hjerte, for de som kan strikke. Du kan lese mer i blogginnlegget «Knit your heart out for Oslo«.

De fleste vil finne hjelp i å snakke om hvordan de har opplevd den siste uka. Selv om man ikke har vært direkte berørt i den grad at man har mista noen, vil man ha fått en rekke inntrykk gjennom nyhetene som kan ha opplevdes som både vanskelige, sjokkerende, skremmende og vonde.

Vi har alle ulike måter å takle slikt på, og her må man være lydhør. Det er ikke alle som vil snakke om alt. Kanskje er det bedre å gjøre noe hyggelig sammen? Som å dra på kino, spille brettspill, lage mat, gå på kafé, shoppe, spille dataspill eller bare tilbringe tid i hverandres selskap?

Røde Kors skriver om råd for å takle katastrofen, og har både råd retta mot voksne i tillegg til at de går inn på hvordan man kan snakke med barn om terroranslagene. Supernytt har også lagt ut en rekke videoer retta mot barn i skolealder, som forsøker å formidle det som har skjedd på en pedagogisk og ikke-traumatiserende måte. (Under siden jeg linker til ser dere lenker til andre videoer dere kan klikke dere videre til.)

Jeg er en stor fan av kommunikasjon, og kan tidvis høres ut som en vandrende selvhjelpsbok når jeg begynner å snakke om medmenneskelige relasjoner. Magnus Eliassen og Kråkesølv har lagd en fin sang om hvor viktig det er å snakke sammen, hvor viktig det er å si det man tenker på til de man er glad i. Syns den egner seg godt til å avslutte dette lille blogginnlegget:

Ta vare på hverandre!

Reklamer

4 tanker om “Hvordan ta vare på seg selv og de nærmeste etter 22.juli 2011

  1. Dette var en veldig fin bloggpost, Ida. Masse nyttig informasjon som jeg kommer til å benytte meg av. Takk for at du har tatt deg tid til å skrive den og samle trådene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s