Hektiske dager

De siste to ukene har vært hektiske og intense, men framfor alt veldig fine. Jeg har jobba meg igjennom manuset på novellesamlinga mi fra begynnelse til slutt to ganger, etter tilbakemeldinger fra redaktør og konsulent. Det høres kanskje slitsomt ut for noen, eller deprimerende, men det er snarere en utrolig god følelse. Gjennom disse siste to rundene har jeg sett hvor lite som gjenstår før boka er ferdig, og det er godt å se at dette klarer vi, det blir noe av.

Før siste redigeringsrunde traff jeg konsulenten min i Oslo (etter Dagbladets debutanttreff) og vi jobba oss gjennom hele samlinga mens vi satt på kafé. Det er så gøy å se entusiasmen fra de rundt meg og at jeg ikke er aleine om å ha trua på tekstene.  Det er en lærerik prosess å jobbe med tekst, og med gode lesere kan man åpne rom i teksten man ikke hadde sett at var der. Ved å stryke ei linje får plutselig andre ord mer tyngde. De siste gjennomlesningene har ikke medført drastiske endringer på noen måte. Vi har jobba mest med korrektur, ordlyd og flyt i setningene, slik man gjerne gjør når det nærmer seg utgivelse.

Jeg tok dessverre med meg en tung forkjølelse hjem fra hovedstaden, og som et resultat av det har jeg ikke jogga på to uker (!). Etter å ha vært vant til fire treningsøkter i uka, er jeg nå ganske rastløs og gretten, men jeg vil heller vente til jeg er helt frisk enn å risikere å gjøre det verre. På den positive sida er nå gnagsårene jeg krangla sånn med før jeg dro til Oslo helt borte og ikke et problem lenger. Skal bli godt å komme i gang med treninga igjen! Jeg er et rutinedyr, og jogginga gjør det lettere for meg å konsentrere meg om skrivinga i hverdagen.

Den siste uka har nok vært den mest intense. Onsdag begynte jeg på forfatterstudiet her i Tromsø, og vi har hatt forelesninger, tekstverksted, gruppediskusjoner og sosialt opplegg hver dag, hele dagen. Jeg har skrevet om forfatterstudiet i Tromsø flere ganger før her på bloggen, men fra og med i høst er jeg altså en del av det sjøl, og det er utrolig gøy. I dag er siste dagen av denne samlinga, og så møtes vi igjen i oktober. Da skal vi blant annet være med på Ordkalotten. Vi skal lese høyt fra egne tekster, i tillegg til at vi skal lage postkort og plakater med tekst på.

Sjøl skal jeg også være med på arrangementet Ferske bøker, og lese ei novelle fra novellesamlinga mi, Snart er det oss. Det er 7.oktober kl 12 på biblioteket i Tromsø. Ordkalotten er Tromsøs internasjonale litteraturfestival og i år skal den være fra 5. til 9. oktober. Temaet for festivalen er Havet, døden og kjærligheten. Forhåpentligvis er boka mi ute til da, den skal nemlig komme i oktober.

2 thoughts on “Hektiske dager

  1. Har veldig lyst til å komme på litteraturfestival… Jobber ikke i helgen, så jeg har fryktelig lyst til å komme og få med meg de siste par dagene. Litt usikker på om jeg har råd, bare…

    • Hadde vært kjempegøy om du kom. Jeg kommer til å være travelt opptatt hele uka, med tekstverksted, skriving og lignende, så jeg vil ikke kunne være så sosial (samlinga på forfatterstudiet arrangeres samtidig som festivalen), men det hadde vært så fint med et kjent ansikt der når jeg skal lese 🙂

Legg igjen en kommentar

