Snart er det oss

Torsdag 11.august var jeg i Oslo på Dagbladets debutanttreff. Fem-og-tyve debutanter møttes på Operataket, for å bli tatt bilde av og intervjua. I forkant trodde jeg at det var et sosialt opplegg også, kanskje med middag og mat, men det var igrunnen mest intervju, og fokus på å få det unnagjort fort. Siden vi var så mange, var det heldigvis tid til å snakke med folk mens vi venta på å få snakke med journalisten. Fint å treffe andre som kommer med bok for første gang.

Det var strålende sol den dagen, og vi hadde store problemer med å holde øynene åpne lenge nok til at fotografen fikk tatt et skikkelig bilde av oss. Sola blei reflektert av den hvite marmoren, og til slutt måtte han som tok bildet telle til tre mens vi lukka øynene, før vi alle sammen åpna dem og smilte samtidig, så lenge vi klarte. Det var overraskende vanskelig! Etterpå snakka vi i tur og orden med journalisten som stilte oss noen kjappe spørsmål:

  • Hva heter du?
  • Hvor gammel er du?
  • Hva heter boka?
  • Hvilket forlag kommer den på?
  • Hva gjør du når du ikke skriver?
  • Hva handler boka om?

Det hadde vært interessant å være med på Aftenpostens treff i uka etter, for å se om de gjorde det annerledes, men det var midt i første samling på forfatterstudiet, så jeg kunne ikke reise ned da. Dette intervjuet gikk for seg ganske kjapt, og journalisten ville helst ha enkle og korte svar.

Jeg gjør jo så mye utenom det å skrive, men ble avbrutt med at det holdt å skrive at jeg var forfatterstudent.  I ettertid tenker jeg at jeg skulle forberedt meg mer på intervjuet, selv om det ikke var en stor greie. Det jeg sa om boka beskriver den for så vidt godt, men det var nok litt vagt og intetsigende. Noe av det jeg sa kom heller ikke med, for eksempel at det er elleve korte noveller i samlinga. Du kan se fellesbildet og lese om hver debutant her.

I etterpåklokskapens navn vil jeg heller oppsummere novellesamlinga mi med stikkord knytta til innholdet og tematikken. For joda, Snart er det oss er ei bok som handler om mellommenneskelige relasjoner, men det er mer konkret ei bok som er innom mye av det som er vanskelig i hverdagen. Boka handler om sorg, sjalusi, sjølmord, flyskrekk, forhold, frykt, sang, trafikkskilt og brannfare.

Novellesamlinga kommer i oktober, på Bokvennen forlag.

7 tanker om “Snart er det oss

  1. Tilbaketråkk: Hektiske dager « ziarah sier:

  2. Gratulerer! Og jeg synes det var helt utrolig hvor korte brokker det var med hver debutant i den artikkelen. Litt respektløst? Litteratur er jo ikke kjapt.

Legg igjen en kommentar

