«If writing a book is impossible …

… write a chapter. If writing a chapter is impossible, write a page. If writing a page is impossible, write a paragraph. If writing a paragraph is impossible, write a sentence. If writing a sentence is impossible, write a word, and teach yourself everything there is to know about that word and then write another, connected word and see where their connection leads. A page a day is a book a year.»
–Richard Rhodes.

Snubla over dette sitatet i ei gammel notatbok jeg fant i hylla. Mannen har et poeng. Dette med å sette seg inn i enkeltord eller -konsepter kan ofte være svært nyttig når man skriver. Ofte kan beskrivelser av noe helt annet enn det du skriver gi assosiasjoner som bidrar til en interessant undertekst og gir teksten flere lag.

Det rent konkrete i beskrivelsen av en veps, et trafikkskilt, ei sikkerhetsrutine på et fly, eller et ords etymologi kan gi nye tankesprang og gjøre at man kommer seg videre i skrivinga, ofte i uventa retninger. Det er iallfall noe som ofte fungerer for meg.

Har du et triks som hjelper deg videre når du står fast? En metode for å komme i gang?

5 thoughts on “«If writing a book is impossible …

    • Kjenner meg igjen i alt dette… Tar jevnlig internettpauser for å få gjort noe 🙂 Ofte hjelper det også, for min del, å ta en tur på kafé og skrive der. Tror kanskje det har noe med å komme seg vekk fra pliktene hjemme, som oppvask, ryddig og klesvask.

  1. Det jeg pleier å gjøre er å bare lukke øynene og prøve å «meditere» litt. Prøver å fokusere kun på pusten i noen minutter, og når jeg åpner øynene igjen er hodet på en måte restartet 🙂

  2. Jeg går en tur, tar oppvasken, leser, legger sammen klær, mediterer, gjør yoga eller noe i den duren. Og så friskriver jeg, eller skriver noe på bloggen. Etter en eller flere av disse tingene, er jeg som regel i gang igjen.FB og Twitter er den største trusselen for meg, de suger meg fast til skjermen og gjør det lett å utsette skrivingen. Så der må jeg være hard med meg selv 😉

    • Enig, det er lett å bli distrahert. Samtidig kan Twitter være et nyttig verktøy for meg. Jeg stiller ofte rare spørsmål for å sjekke småting, som f.eks ulike måter å beskrive det at noen får intravenøs næring, eller hvorvidt man kan høre kirkeklokkene fra Ishavskatedralen når man er ved Pyramiden kjøpesenter… 😀

Legg igjen en kommentar

