Neste stopp: Nerver

Jada, nå begynner nervene å sette seg. Hver gang jeg ser en debutant anmeldt hos Dagbladet, eller intervjua av NRK, så kjenner jeg det i magen: Snart er det meg, Snart er det oss. Snart er boka mi ute, og alt føles med ett så ekte. Dette skjer faktisk. Jeg får gi ut boka mi!

Det virker kanskje rart å reagere sånn, jeg har jo visst om dette ganske lenge nå, og jobba med boka siden i fjor høst. Jeg har hatt flotte, konstruktive lesere som har gitt meg tilbakemelding og jeg har redigert og kutta, skrevet om igjen, forbedra. Det har vært så gøy! Men oppe i den prosessen det er å gi ut bok har jeg tenkt aller mest på akkurat de konkrete tingene: Skrivinga, tilbakemeldinga, endringene, teksten.

Jeg har gleda meg over å stryke ei setning og se andre ord bli tydeligere, gleda meg over å jobbe meg igjennom manuset, ord for ord.  Samtidig har jeg utsatt tankene om hva som skulle skje når boka var ferdig. Det som skjer nå. Snart. Men nå kan jeg ikke utsette akkurat det lenger. Nervene får bare komme, jeg gleder meg!

Sakset fra BVT-forlagenes katalog over årets bøker:

Se! Jeg har til og med fått en ISBN! Og de har sitert meg fra miniintervjuet med Dagbladet, det jeg ikke var superfornøyd med, men pytt sann, det gjør ikke noe. Bortsett fra det utheva sitatet er jo beskrivelsen kjempefin. Bildet er tatt av Simen Johnsen, på utekafé i Tromsø.

Nerver er ikke nødvendigvis noe negativt, men det kan være overmannende og stort. Jeg gleder meg sånn! Jeg er så glad over å få komme med denne boka, jeg ser fram til å se hvordan omslaget blir, se den på trykk, holde den mellom hendene, kjenne at den fins, helt på ordentlig.

Det har vært en lærerik, spennende og utrolig givende prosess å jobbe med denne samlinga og jeg håper den kan være like fin å lese som den har vært å skrive.

*

Hele katalogen fra BVT-forlagene finner du her. Du kan laste den ned i PDF-format, eller be om å få den tilsendt, begge deler er gratis. Forlagene gir ut i underkant av 70 utgivelser i år, og det er mange spennende bøker i katalogen, samt utdrag fra noen av dem, slik at du kan se om det er noe for deg før du kjøper.

10 thoughts on “Neste stopp: Nerver

    • Godt å høre! Håper ikke VG-linkinga satte en demper på skriveprosessen 😦 Det var jo et godt blogginnlegg, jeg er glad for at det ble spredt og lest av mange, men synd de hadde vinkla det slik at mange misforsto.

Legg igjen en kommentar

