Om omslaget på boka mi, lanseringa og øyeblikket før alt skjer

Nå er alt ferdig, folkens. Snart er det oss! Boka har fått en lanseringsdato: Onsdag 26. oktober. Da blir det slippfest på Akademisk Kvarter kl 14:15, bokhandelen der jeg sjøl har jobba i flere år. Den ligger på universitetsområdet i Breivika, i den store kjelleren under universitetsbiblioteket. Håper så mange som mulig vil komme og bli med på festen! (Det blir sannsynligvis et arrangement i Oslo også, men jeg har ikke dato på dette ennå. Oppdaterer når jeg vet!)

Omslaget er klart, designa av flinke Aina Griffin, og sånn her ser forsida ut:

Snart er det oss, Bokvennen forlag. Omslag: Aina Griffin.

Det er altså et stupetårn, sett fra foten av tårnet, og det var min umiddelbare favoritt når jeg fikk velge mellom utkastene til omslag. Så, hvorfor et stupetårn, og hva har dette med novellene mine å gjøre? To av novellene har scener som utspiller seg i en svømmehall, men forsida er ikke direkte knytta til noen av tekstene i samlinga. Likevel er den nært mye av tematikken jeg er innom i boka.

Det ladete øyeblikket før noe skal skje, eller før noe har skjedd, er noe jeg er inne på i flere av tekstene mine. Den følelsen man kan kjenne på rett før man må gjøre noe, rett før man skal klare noe, eller ønsket om å gå tilbake og være i sekundet før det gikk galt.  Samtidig kan stupetårnet virke truende. Det er ingen mennesker der, det er bare den som ser og tårnet. Det er noe man må klare aleine. Noen ting må man klare aleine.

For min egen del rommer også dette stupetårnet mange av følelsene jeg sjøl har gått rundt med mens denne boka var i ferd med å bli til. Jeg kjenner for så vidt på det ennå: Snart er det oss, snart får jeg holde boka i hendene. Og i det samme øyeblikket jeg holder boka i hendene og ser omslaget som noe annet enn ei pdf-fil, sidene i boka som papir mot hud istedenfor sorte ord på en skjerm, i det samme øyeblikket glipper boka ut av mine hender. Tekstene er ikke mine lenger, og tittelen retter seg mot leseren.

Hei du, sier tittelen. Snart er det oss. Deg og meg. Boka og leseren. Teksten og deg. Og det er helt greit. Når novellesamlinga mi er publisert er den jo på mange måter ikke min lenger, i den forstand at jeg gir fra meg kontrollen. Jeg kan ikke endre noe, jeg skal ikke skrive mer på den, eller stryke mer fra den. Den får leve sitt eget liv og bli lest av de som finner det for godt og bli tolka slik andre enn meg velger å gjøre det. Og det er både fint, vakkert og skremmende.

*

Hvis du vil forhåndsbestille boka mi, kan du gjøre det ved å sende en e-post til post @ bokvennen.no, ved å ringe 22 19 14 25, fakse 22 19 14 26. Det aller enkleste er riktignok å gjøre det på forlagets nettsider (Der finner du også nedlastbart omslag med mer). Boka koster 249 kroner.

Dersom du har en blogg og ønsker å skrive om novellesamlinga mi der, kan du få lesereksemplar av den ved å kontakte meg på idazsagberg @ gmail.com – Husk å få med navn, adresse og link til bloggen din 🙂

Og, for de som vil høre en smaksprøve før de bestemmer seg: Jeg skal lese høyt fra boka i morgen på Tromsø bibliotek under Ordkalotten internasjonale litteraturfestival. Mer om dette her.

12 thoughts on “Om omslaget på boka mi, lanseringa og øyeblikket før alt skjer

Legg igjen en kommentar

