Ferske bøker på Ordkalotten, en videoblogg med høytlesning.

Hver dag kl 12 under Ordkalotten kan du høre forfattere lese fra sine nypubliserte bøker på Tromsø bibliotek. Det er Norsk forfattersentrum som er arrangøren, og programserien Ferske bøker er gratis og åpent for alle. I går var det min tur, sammen med Caroline Kaspara Palonen, Ingvild Solstad-Nøis, Åshild Thune og Helge Stangnes. Ingrid Kongsvik var konferansier og flettet det hele sammen til et fint arrangement. Her kan dere høre meg lese:

Jeg leste som nummer to, og før den tid var jeg dessverre såpass stressa at jeg ikke rakk å ta bilde av hun som leste før meg, nemlig Caroline Kaspara Palonen. Hun lanserte boka Xeroxdager tirsdag denne uka, ei bok forlaget, Cappelen Damm, beskriver som «en liten og skeiv roman med en svært sjarmerende iboende komikk og sprøhet». Jeg ser fram til å lese den!

Åshild Thune

Åshild Thune leste som nummer tre, fra boka Skulpturen som er gitt ut på Margbok forlag. Når jeg leser høyt blir jeg som regel utrolig skjelven etterpå, så jeg fikk ikke med meg så mye av det hun leste, dessverre, men det blir sikkert flere anledninger. Margbok er et tromsøbasert forlag. Forlaget skriver at boka handler om billedhuggeren Andreas Frank som drømmer om å forme Den Perfekte Kvinnen.

Ingvild Solstad-Nøis

Ingvild Solstad-Nøis lanserte boka si, Jeg trodde det skulle bli fint å komme hit, på dobbeltlansering sammen med Caroline Kaspara Palonen tirsdag som var. Forlaget Oktober skriver om boka at det «er en roman om tilforlatelige ritualer og sterke spenninger. Om hverdagsspråkets makt og stivnede relasjoner. Om lengselen etter å starte på nytt – og frykten for at det ikke er mulig.» Hun har forøvrig blitt intervjua i NRKs debutantintervjuserie, og du kan lese intervjuet her.

Helge Stangnes

Sist ut var Helge Stangnes, som leste fra sin nylanserte bok Vintersang. De tre første bøkene hans er så langt trykt opp i 27000 eksemplarer, skriver Nordkalottforlaget, og det sier litt om hvor populær dikteren er. Han påpekte at han vanligvis leste for et eldre publikum enn han gjorde nå, men jeg understreker at det ikke så ut til å påvirke responsen han fikk. Publikum var så absolutt med!

*

Det er hektiske dager nå, med samling på forfatterstudiet samtidig som jeg forsøker å få med meg litt av litteraturfestivalen, men etter torsdagen var over kunne jeg puste litt ut. Det gikk jo faktisk fint, og jeg fikk god tilbakemelding etterpå. Tusen takk til alle som kom og hørte på!

Nå er det bare dagens opplesning sammen med forfatterstudentene igjen, så går resten av helga litt mindre stressprega for seg. De som vil høre på oss i dag kan komme på Verdensteatret kl 16. Det er gratis og åpent for alle!

2 tanker om “Ferske bøker på Ordkalotten, en videoblogg med høytlesning.

  1. Tilbaketråkk: Debatten rundt debutantenes drukningsdød. « ziarah sier:

  2. Tilbaketråkk: Et slags nyttårsbrev (2011 i ord og bilder). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

