Geir Gulliksen om kjønnsroller, eksplisitte sexscener og den vanskelige kjærligheten.

Under tittelen «Kjærlighetsbrøken», møttes Geir Gulliksen og Roy-Morten Østerbøl i samtale på Ordkalotten torsdag 6.oktober. Jeg skal ikke gi et fullstendig referat av denne samtalen her, fordi jeg lot meg rive med og ikke tok så veldig presise notater, men jeg tenkte jeg skulle dele noen bruddstykker.

Geir Gulliksen i samtale med Roy-Morten Østerbøl

Innledningsvis snakker de kort om Gulliksens forhold til festivaltemaet, som i år er havet, døden og kjærligheten. Gulliksen sier at han som regel tenker på havet i overført betydning. Han knytter det til lengsel, og reflekterer over at det kanskje er først når man kom hit nord at havet blir en mer konkret størrelse.

Videre går de over til å snakke litt om kjønn og kjønnroller. «Hvis man på død og liv skal insistere på forskjellene mellom menn og kvinner, mister man de virkelige forskjellene mellom folk», sier Gulliksen. «Men var det ikke vanskelig å skrive fra en kvinnelig synsvinkel, slik du gjør i Tjuendedagen?», spør Roy-Morten Østerbøl. Gulliksen svarer at han tvert imot opplevde det som befriende. Det å skrive med en kvinnelig jeg-persons stemme, åpnet for at han kom tettere på seg selv og sin egen historie. Han kunne ikke ha kommet så nært på uten dette kjønnsperspektivet.

Østerbøl spør Geir Gulliksen om de eksplisitte sexscenene i Forenkling og Tjuendedagen: «Hvordan var det egentlig å skrive disse scenene?» Gulliksen kunne fortelle at han har blitt stilt dette spørsmålet før, og at han i begynnelsen svarte at det var flaut, og at det var et dumt svar. Det er det man liksom tenker om sexscener, at det er kleint:

Hvis jeg hadde sagt til noen av de jeg kjenner og stoler på hva jeg hadde tenkt til å skrive om, ja, om jeg hadde fortalt det slik det var, «sett at det er et par og så blir kvinnen i forholdet tiltrukket av en annen mann, og så forteller hun sin mann om det, og han sier: Gjør det.» Og om jeg også hadde sagt at jeg ønsket å gå inn i det konkrete og nakne i dette. Da ville de ha sagt, uten unntak: «Ikke gjør det. Det blir dårlig!»

«Vi assosierer nemlig sexscener enten med det pornografiske som gjerne blir dårlig og klisjéladd, eller det erotiske som blir for forsiktig og ikke føles sant», forklarer han videre.  Heldigvis sa ikke Gulliksen til noen hva han skreiv på. Han satte seg ned og gjorde det, og når han nå ser tilbake på det sier han at det er det samme som å skrive en hvilken som helst scene i en annen roman. Østerbøl ba ham lese høyt fra Tjuendedagen:

Han er glad i å skrive om kjærligheten, Geir Gulliksen, og han sier at noe av det som interesserer ham mest er fallhøyda i det hverdagslige; og de forferdelige katatrofene som skjer hele tida nesten uten at man merker det. Det er det vanskelige i kjærligheten som er interessant, ikke det vanskelige i et brudd. Det fins to nivåer man direkte og indirekte snakker på i ei fortelling som Tjuendedagen.

For det første er det denne kjærlighetshistorien og alt som ligger i den. Det andre nivået er det som gjør at folk stiller spørsmålet: Mener du at man skal leve sånn? «Det er ikke poenget», sier Gulliksen. Gjennom å skrive dette ser man at kjærlighet er kompliserte saker. Romanen stiller indirekte spørsmålet «Kunne du gjort dette?»

Det er en interessant situasjon, som får oss til å tenke over hvor grensen mellom å frigjøres og å holde hverandre nede egentlig går. Kjærlighet vil alltid ha en viss grad av makt i seg, selv i en helt vanlig omfavnelse kan man se over- og underordning om man ser opptak i sakte film.

*

Samtalen gikk inn på mye mer enn dette, og mer i dybden enn jeg kan gjengi her. De snakket om forfatterens tap av en bror, om arbeidsvaner og -rutiner og om hans arbeid som forlagsredaktør. Kan konkludere med at det var både inspirerende og ga leselyst. Det eneste som trakk ned var lyden, spesielt på konferansierens mikrofon. Jeg satt nært scenen, og fikk derfor med meg mye, mens de som satt lenger bak kunne rapportere om at det var anstrengende å få med seg hva som ble sagt og at det krevde en god del konsentrasjon.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s