Et brev som måtte skrives: Det er på tide å SNU.

Klimaantologien SNU er nå ute i butikkene. Da prosjektet starta opp, fikk vi vite at SNU står for «senk norske utslipp», og ordet forkortelsen skaper er det gjort mye av i utforminga av boka, som er et Norsk klimanettverk-prosjekt. Antologien har fått undertittelen «Brev til klimagenerasjonen».

Gjennom tegneserier, noveller, foto- og billedkunst, dikt, satire, essays og samfunnskritikk, oppfordrer boka til en klimavennlig snuoperasjon i olje- og energipolitikken. Bøkene er trykket på avkapp fra andre bøker, så alle omslagene er unike, men med den samme fiffige klistrelappen rundt med tittel, strekkode og bidragsytere. Slik blir boka i seg sjøl også en helt konkret snuoperasjon:

SNU! Men hvilken vei?

Baksida av boka som ligner ei forside

Og snur man den rett vei kommer man hit, til forsida som ligner ei bakside.

Mitt bidrag: «Guida tur»

Boka er blitt skikkelig fin, og har mange betraktelig mer oppegående tekster i seg enn min noe framtidsdystre science fiction-novelle. Håpet er å kunne spre et viktig budskap, uttrykt på svært ulike vis, med humor, alvor og provokasjoner, og på den måten bidra til økt debatt og engasjement rundt klimaspørsmålet.

Boka koster bare 100 kroner. De dårlige mobilbildene mine yter den ikke rettferdighet, den er nemlig ikke bare viktig, men også skikkelig pen å se på. Har de den ikke i bokhandelen din? Spør etter den. De hundre kronene er med på å støtte Norsk klimanettverk. Her er det på sin plass å sitere gode gamle Blekk-Ulf: «Bruk hodet. Vi har bare én klode.»

*

Dagsavisen skriver om antologien her.

7 tanker om “Et brev som måtte skrives: Det er på tide å SNU.

  1. Så artig at du har skrive bidrag til denne boka! Eg har tenkt å lese denne, har berre ikkje kome så langt at eg har kjøpt den endå. Eg «oppdaga» den nemleg ikkje før på laurdag.

    Spennande prosjekt! 🙂

    • Ja, det er virkelig mye fint i den, jeg gleder meg til å lese alle de andre bidragene. Håper du liker boka! Den er basert på frivilligarbeid og ingen av de som er med er honorert for tekstene/bildene sine.

      • Nå har jeg endelig fått lest Snart er det oss! Det var en nydelig liten bok med bilder som har satt seg fast i hodet mitt. I mange av novellene var det mennesker jeg kjente igjen og i noen av novellene kunne jeg kjenne igjen tanker i meg selv.
        Nå er det på tide å ta en titt på SNU. (som står på nye bøker hylla).

  2. Tilbaketråkk: Det er på tide å SNU | Verda til Villkatta

Legg igjen en kommentar

