Leseåret 2014: Høydepunkt #1

I år har jeg lest noen av bøkene «alle» snakka om, sånn som Stoner av John Williams og Svøm med dem som drukner av Lars Mytting. Begge var gode, men det er ikke de jeg umiddelbart tenker på når jeg skal trekke fram leseårets store høydepunkt.

Den boka jeg kanskje venta aller mest på i år, innfridde også forventningene jeg hadde til den, nemlig tredje og avsluttende bind i Carl Frode Tillers romanserie Innsirkling. Jeg sendte e-post til Aschehoug det øyeblikket jeg fant ut at den var planlagt utgitt til høsten, og ba om leseeksemplar, om så elektronisk, for denne måtte jeg lese, og så snart som mulig. Det sier litt om de to bøkene som allerede var kommet.

Premisset for fortellinga er enkelt: En annonse i ei avis. Kjenner du denne mannen? Han har mistet hukommelsen. Skriv det du husker om ham til denne e-postadressa.

Mannen det er bilde av i annonsen er David, og bøkene består av brev fra mennesker som husker ham, og utsnitt fra hverdagene til de som skriver. De to første handler om oppveksten og tenåra, den siste studietida og voksenlivet. Tiller er utrolig god på å peke på fordommer, klasseskiller og holdningsforskjeller mellom bygd og by, middelklasse og arbeiderklasse.

Ofte kommer vi tett på folk som går over streken i nære relasjoner, og som leser opplevde jeg noen ganger at jeg fikk sympati med temmelig usympatiske typer; Tiller tar oss med inn i tankerekkene til disse menneskene, og viser hvor lett det er å være svak, slem eller egoistisk. Hvor lett det er å såre noen uten at man egentlig ønsker det, eller til tross for at man vet at man gjør noe galt.

Det handler nesten mer om brevskriverne enn om David, men samtidig sirkles han gradvis inn, vi danner oss et noe uhyggelig bilde av denne unge mannen. Han er med selv i tredje boka. Jeg vil ikke avsløre noe, men jeg kan si at avslutningen innfridde, og at Innsirkling 3 var lysere, med mer håp i seg, enn de forrige bøkene. Det var i grunnen godt at den ikke var like mørk og dyster.

Jeg stemte på denne boka til Bokhandlerprisen, i begge stemmerundene. Boka fikk jeg leseeksemplar på omtrent samtidig som den ble utgitt. Bildet er et utsnitt fra omslaget til første boka.

Legg igjen en kommentar

