Bildebøkene fra barndommen

Hvilke bildebøker husker du fra da du var liten? Mye går tapt med åra og ofte glemmer man noen av de store leseropplevelsene. Dette fikk jeg en påminnelse om da jeg var innom en annen blogg, nemlig Av en annen verden. Der nevnes forfatteren Jan Lööf (1940-) og to av hans bildebøker, bøker jeg hadde glemt at eksisterte! Jeg ble helt varm inni meg bare av å se forsidebildene! Slikt må man la seg inspirere av (Takk, Elin!), så jeg bestemte meg for å finne noen bøker jeg kunne dele med dere her på min blogg.

Noen som husker Hedenoldbarna? Jeg hadde to bøker om Stein og Flisa, steinalderbarna som vi først lærer å kjenne i deres egen hverdag, i boka Hedenoldbarna, med undertittelen Bilder fra Steinalderen. Vi får lese om hesten Hårfagre som blir tam, og hvordan familien til slutt flytter fra de farlige dyra i urskogen til en holme de kaller Stockholmen.

I bok nummer to, Hedenoldbarna reiser til Egypt, forviller Stein og Flisa seg ombord et egyptisk skip som har ankra opp i nærheta av der de bor. Egypterne tar dem med seg hjem, og søskenparet får oppleve en ganske annerledes hverdag. Jeg er sikker på at forsida på den første boka ikke helt så ut som de ovenfor her, og er nå fast bestemt på å finne igjen de gamle utgavene fra åttitallet. Hyggelig er det imidlertid at de er gitt ut i nye utgaver og nå gjøres tilgjengelig til flere generasjoner. De finnes også som lydbok. Det er Bertil Almkvist (1902-1972) som skreiv og tegna bøkene, og på svensk finnes det hele tolv fortellinger om Hedenoldbarna.

Jeg vet ikke om det var i disse bøkene jeg ble fascinert av flamingofugler, eller om det var i bøkene om Babar. Det jeg husker aller best fra Babar er ei scene der han leker seg i heisen på et kjøpesenter. Hvorfor det er dette jeg har igjen som sterkeste minne og ikke den forferdelige scena der Babar rir på morens rygg og er lykkelig når det plutselig kommer en jeger og skyter henne, vel… Kanskje jeg har fortrengt de vanskeligere tingene. Bøkene er jo tross alt fulle av lettere temaer, som behovet elefanter har for en elegant dress og gleden over å ta heis:

Det var forfatteren Jean de Brunhoff (1899-1937) som tegna og skreiv om den lille elefanten, men han baserte seg på fortellinger kona hans hadde dikta opp som godnatthistorier til de to sønnene deres. Seinere skulle også sønnen Laurent skrive nye historier om Babar. Bildene ovenfor er henta fra The Morgan Online Exhibitions

Astrid Lindgren (1907-2002) testa også ut mange av sine historier på barn. Draken med de røde øynene ble skrevet til to gutter på tretten år som skreiv brev til henne og ba henne skrive ei lita fortelling om en drage som de kunne publisere i avisa de lagde. Som takk skulle hun få en utgave av avisa og to kroner (!). Dette er også ei av bildebøkene jeg husker godt fra jeg var lita. Det var så magisk at de kunne finne en drage midt i sin egen bondegårdshverdag, og så trist en slutt. Illustrasjonene av Ilon Wikland er nydelige.

 

Til sist vil jeg også nevne bøkene om Bella og Gustav, skrevet og illustrert av Eva Eriksson (1949-). I en serie på fire fortellinger, hadde vi to av disse, nemlig Om en liten uke og Tannreisen. Fra den første husker jeg aller best at Bella kjeder seg og forsøker å leke med lillebror, som er så altfor liten. Når hun lager et spøkelse av et lommetørkle, ender lillebror opp med å spise det. Hun slår et tilfeldig nummer, og den som tar telefonen viser seg å være Gustav, som vet akkurat hvordan hun har det! I Tannreisen mister Bella ei tann, og dette betyr selvfølgelig at hun nå er stor, iallfall stor nok til å reise aleine til mormor, som hun er helt sikker på at hun husker hvor bor… Skattkista blogger også om Bella og Gustav.

Nå vil jeg gjerne høre dine bildebokminner!

Publisert av sagbergz

Les sammen, les aleine, les høyt, les litt, les mye, les kort, les langt, les noe, les mer. Hva har du lest i det siste?

13 kommentarer om “Bildebøkene fra barndommen

  1. >Hedenoldbarna husker jeg også. Også var jeg så glad i Majas alfabet, som lærte meg å lese. Også var det en eller annen bok med en negerdukke, men jeg husker ikke tittelen. Sånn passe politisk ukorrekt.

  2. >Eli: Oj, jøss. Sensur, altså. Takk for spennende informasjon!Elin: Jepp! Det syns jeg er flott, men enda flottere hadde det jo vært om de tolv andre også ble tilgjengelig på norsk 🙂

  3. >Dette var skikkelig nostalgi. Hedenoldbarna husker jeg kjempegodt. Jeg var tidlig glad i å lese om historie. "I morgentåkedalen" har også brent seg fast i hukommelsen min.

  4. >Bella og Gustav er kjempegøy! Jeg ler meg skakk av Tannreisen sammen med barna mine. Fra fordums barndom husker jeg ikke så mange bildebøker, men Albert Åberg var jo en favoritt.

  5. >Heisann! Eg var ikkje klar over at det var så mange bøker om Hedenholdbarna. Eg har kun lest den når de reise til Egypt, og eg trur det var i ei "Barnas beste"-bok:) Koselig med minner!

  6. >Bokelskerinnen: Den har jeg faktisk ikke hørt om. Eller iallfall husker jeg den ikke :SLena: Pappaen min ligner på pappaen til Albert Åberg (!). Var veldig glad i de bøkene selv, hadde faktis A.Åberg-lydbok!Elida: Jeg ble også overraska over hvor mange som fins på svensk. Tror bare det fins to på norsk 🙂

  7. Jeg lånte alltid himmelhøye stabler med bøker da jeg var liten, husker at det var skikkelig stas å stå og lete etter bøker jeg hadde lyst til å lese! Jeg husker nesten alle billedbøkene som er blitt nevnt her og i noen av de andre bloggene, men jeg husker også en bok som hadde vakre tegninger og spennende historie. Dessverre har jeg ikke vært i stand til å finne den igjen. Boken handler om prinsesse Dag som går tur i skogen og finner en hytte hvor det bor en jente som ser nøyaktig ut som henne, men som heter Natt. Prinsesse Dag tar med seg Natt hjem til slottet sitt, og for at foreldrene ikke skulle oppdage noe, flyttet Natt inn i speilet til Dag og ble speilbildet hennes. Jeg håper at jeg finner den boken igjen en dag!

    1. Hei! Kjenner meg igjen i gleda over å leite etter ting i bibliotekhyllene. Boka du beskriver her høres merksnodig kjent ut, men jeg klarer ikke å huske noen tittel eller forfatter :/ Skal si ifra om jeg kommer over noe! Kanskje noen av bloggleserne vet!

Legg igjen en kommentar