Enkelte av læromslagene til Kindle 3 forårsaker Kindlekrasj!

Noen av dere har kanskje allerede lest mine innlegg om Kindle (en tvetydig anmeldelse og et langt innlegg om dårlig kundeservice). Her følger ei lita oppdatering om min situasjon, og ei mulig løsning på problemet.

Jeg har blitt litt bedre tatt vare på av Amazon den siste uka. Samme kundebehandler har gjentatte ganger ringt meg for å holde meg oppdatert om hva som skjer videre. Først ringte han for å fortelle meg at pengene de hadde belasta kortet mitt med ved en feil nå skulle være på vei tilbake på kontoen min. Det tok noen dager før beløpet tikka inn, men her opplevde jeg å bli svindla for rundt femti kroner (!). Det er dessverre ikke noe de kan gjøre med saken, det har nemlig med dollarkursen å gjøre. De har satt inn samme beløp som de belasta kortet med, men dollaren har endra verdi. Dermed ble kortet mitt i første omgang belasta for 1082,80 kroner og jeg fikk tilbake 1029,40 kroner. Kanskje bare småpenger, men jeg har likevel tapt penger på noe som er helt og holdent Amazons feil. Jeg skulle jo ikke bli belasta for pengene i utgangspunktet! Men, som kundebehandleren sa, de kan jo ikke bare gi meg penger (men å ta pengene mine har de tydeligvis ikke noen problemer med!)

Over til saken. Etter å ha gått igjennom noen rutiner på lesebrett nummer to som ikke fungerte, fortalte kundebehandleren meg at jeg burde unngå å bruke omslaget jeg hadde kjøpt. De hadde nemlig en teori om at det var dette omslaget som fikk lesebrettet til å låse seg. Jeg syntes det hørtes veldig søkt ut, men lot likevel være å bruke det. Lesebrettet har oppført seg eksemplarisk siden. Det viser seg at det er omslagets  metallkroker, som man hekter brettet fast i, som skaper problemer. Nå er det jo likevel sendt meg et nytt, og jeg har også blitt anbefalt å sende det gamle i retur selv om det nå oppfører seg fint – det har jo tross alt ikke fungert som det skal tidligere.

Læromslaget jeg har brukt på mine lesebrett. Bildet er henta fra Amazons produktbeskrivelse.

Det er likevel svært betenkelig at Amazon råder meg til å ikke bruke et produkt de fortsatt selger til andre kunder. Gizmodo skriver nå at man kan få pengene tilbake dersom man har opplevd Kindlekrasj i forbindelse med bruk av dette omslaget, og stadig flere kundeanmeldelser av produktet på Amazons nettsider rapporterer at de har opplevd nettopp dette, at lesebrettet begynte å restarte spontant, låse seg i hvilemodus og glemme hvor langt de hadde lest. For de av dere som har en Kindle og trenger omslag: Se dere rundt etter noe annet! Ikke kjøp læromslagene de selger. Det er jo utrolig at de vet at omslaget kan forårsake alle disse problemene og likevel selger dem!! Jeg sitter nå på Etsy og leter etter nytt omslag, helst ett i ull, siden flere nordmenn også kan rapportere om at Kindle tåler kulde svært dårlig. Har sett mange fine allerede. Hvis noen har lyst til å kjøpe meg en forsinka julegave er dette et godt tips (Se, jeg har ønskeliste!)

Metallkrokene i omslaget skaper problemer. Bildet er henta fra Amazons produktbeskrivelse.

Fredag mottok jeg lesebrett nummer tre, og det har foreløpig fungert utmerket. I dag skal jeg sende det andre tilbake til Amazon og på onsdag ringer kundebehandleren igjen for å få sporingsnummeret til retursendinga og høre hvordan det går med min nye Kindle. Da kommer jeg til å fortelle ham at jeg ikke har brukt læromslaget og at brettet fungerer godt, og jeg skal også be om å få pengene igjen på omslaget som jeg nå ikke tør bruke. Forhåpentligvis er dette slutten på en lang og slitsom historie.

Oppdatering: En kundebehandler fra Amazon har nå bekrefta (per telefon) at det ser ut til å være kun ett parti av læromslag som forårsaker denne feilen. De av dere som har læromslag der lesebrettet fungerer utmerka trenger med andre ord ikke bekymre dere for at den plutselig en dag skal slutte å virke. Dersom du har opplevd lignende problemer og har læromslag, kan du kontakte Amazon og få nytt lesebrett. Omslaget kan du gjøre hva du vil med, det gamle lesebrettet må sendes i retur når du mottar det nye. Du kan bestemme om du vil ha pengene igjen på læromslaget eller om du vil ha et 60$ gavekort til å kjøpe deg nytt omslag med på Amazons nettsider. Når du kontakter Amazon må du huske å legge igjen telefonnummeret ditt og be dem ringe deg, de er litt dårlige på kommunikasjon ellers.

In other news, jeg må finne et navn til min nye Kindle. Jeg fikk noen forslag på Twitter, f.eks Ayreon fra Den uendelige historien (Michael Ende), Thrindle, (Third time’s a) Charm eller C3PO. Jeg har tenkt litt på det, og egentlig vil jeg ikke ha et navn som minner meg om hele denne ubehagelige prosessen. Den forrige het Lykkeliten, men navnet beskytta den dårlig. Den første glemte jeg å gi navn, så den het Ida’s Kindle, fram til den slutta å virke og ble omdøpt til Tulletingen. Blir glad for gode forslag i kommentarfeltet, gjerne noe litterært.

Publisert av sagbergz

Les sammen, les aleine, les høyt, les litt, les mye, les kort, les langt, les noe, les mer. Hva har du lest i det siste?

9 kommentarer om “Enkelte av læromslagene til Kindle 3 forårsaker Kindlekrasj!

  1. >Det kan hende det ikke går over hvis du først har brukt omslaget ei stund. Det som kan være lurt er å resette lesebrettet til "factory defaults" og så oppdatere til nyeste programvare og legge inn alt på nytt. Det gjorde susen med mitt andre brett iallfall. Håper det fungerer for deg! Hvis ikke er det en relativt grei sak å få tilsendt et nytt brett, selv om kundeservicen er ganske dårlig.

  2. >Åh, kjempefint omslag! 🙂 Lurer på om det veier mye. Det så litt tungt ut. Tror jeg går for noe i ull eller vadmel, tenker litt på kuldebeskyttelse også.

  3. >Lena: Det er bare ett parti omslag som har denne feilen. Jeg fikk mitt tilsendt i begynnelsen av november. Ville gitt det et forsøk og håpa på det beste!ohlalacestlavie: Takk for forslag, men… Jeg likte aldri Tingeling, jeg syns hun var så slem med Wendy 😉

  4. Tilbaketråkk: Anonym

Legg igjen en kommentar