Min Kindleskuffelse.

Dette skulle egentlig handle om hvordan jeg trodde at jeg ikke trengte et lesebrett, men oppdaga at jeg gjorde det og at det var fantastisk å ha et. Jeg skulle ønske jeg kunne anbefale Kindle av hele mitt hjerte, men jeg kan dessverre ikke det. I skrivende øyeblikk er jeg sint, skuffa og lei. Jeg skal begynne med begynnelsen.

Ei venninne av meg fikk seg Kindle i tidlig julegave. Jeg trakk på skuldrene og tenkte at det sikkert var fint, hvis man leste mye på engelsk og sånn, men at jeg ikke ville tilbringe mer tid foran en skjerm enn det jeg allerede gjør. Noen dager seinere fikk jeg se lesebrettet, og jeg ombestemte meg raskt. Det var så lett å lese på, og det kjentes ikke som en skjerm i det hele tatt! I tillegg var dollaren lav, så jeg bestemte meg for å slå til.

Min Kindle 3 ble levert 10. november, fem dager etter jeg bestilte den fra Amazon.com. En mann fra Bring leverte den på døra mi, og jeg lada den straks opp etter bruksanvisninga. Siden da har jeg lest masse og blitt utrolig glad i dingsen. Skuffelsen kommer jeg tilbake til, da denne ikke gjelder for alle Kindle 3-brett. Jeg vil først fortelle deg litt om min brukeropplevelse og de tingene jeg setter pris på ved lesebrettet. Sånn ser det ut:

Her er den i hvilemodus, da kommer vilkårlige forfatterportretter opp som bakgrunn.
Dette er det hendige lærcoveret jeg bestilte til min Kindle, som gjør den lettere å ha med i veska.

Å lese på Kindle føles mer behagelig enn å lese på papir. Jeg blir mindre sliten og anstrenger både øyne og nakke mindre enn jeg gjør når jeg leser papirbøker. Jeg har også lest fortere enn jeg vanligvisgjør, og mer. Du kan tilpasse tekststørrelsen, linjeavstanden og avstanden mellom ordene ved noen få enkle tastetrykk. Dette påvirker hvor mye man anstrenger øynene og du kan tilpasse disse innstillingene som du selv vil og dermed for eksempel gjøre det lettere å lese i dårlig leselys ved å øke skriftstørrelsen:

Justering av tekststørrelse. Her leser jeg A Christmas Carol av Charles Dickens.

Du trenger faktisk leselys for å lese fra en Kindle, akkurat som med ei bok. Det er lite til ingenting gjenskinn i lesebrettet, og det skal kunne brukes i ute om sommeren, i sterkt sollys uten problemer. Faktisk har ei av mine pensumbøker, Verdenslitteraturen, mer gjenskinn enn Kindle:

Ser du den hvite flekken? Godt leselys gjør dette med blanke papirsider, men ikke med Kindle.

Når vi snakker om pensumbøker! Ok, så er det ikke så greit å få tak i norske bøker på Kindle, men en hvilken som helst bok eller dokument i .PDF kan overføres til lesebrettet. Det beste er å bruke et konverteringsprogram som for eksempel Calibre, til å konvertere fila fra .PDF, .DOC, .EPUB eller lignende til det formatet Kindle bruker, nemlig .MOBI. Dette høres kanskje vanskelig ut, men Calibre er både gratis og lett å bruke, og du trenger ikke kunne så mye om data for å få det til: Det eneste du trenger å vite er at du legger til dokumentet i Calibre med den store Legg til-knappen, konverterer til .MOBI og sender fila til Kindle. Slik kan man kjøpe ei bok på for eksempel Cappelen Damms nye ebokhandel Digitalbok.no og enkelt konvertere den fra .ePub til et format Kindle kan lese ved hjelp av Calibre. (NB! Grande informerer meg om at det slett ikke er så uproblematisk å konvertere de .ePub-filene kjøpt på Digitalbok til .mobi, da akkurat disse filene skal være beskytta. Har selv konvertert .ePub fra andre kilder, men ikke fra denne bokhandelen.)

Det fins mange steder der bøker er tilgjengelige gratis og lovlig på nett. Ett av dem er bokhylla.no og et annet er prosjekt Gutenberg. Her gjelder det samme, det er lurt å konvertere til .MOBI før du overfører til din Kindle. Den leser også .PDF, men det kan bli litt kronglete og ikke like enkelt å bla seg fram og tilbake. Noen dokumenter egner seg i .PDF, for eksempel tabeller du trenger å forstørre litt av og til. Bussrutene mine har jeg lagra i .PDF-format på lesebrettet, slik at jeg enkelt kan zoome inn på dem og se når neste buss går.

Alt dette høres kanskje veldig komplisert ut? Det enkleste er å handle bøker hos Amazon, og da bruker man deres Kindle Store. Om jeg kjøper ei bok der – enten direkte fra lesebrettet, eller på pc-en min – sendes den direkte til lesebrettet og jeg har den tilgjengelig 60 sekund etter jeg har kjøpt den. Det fins mange rimelige bøker der, og spesielt nå som dollaren er lav. Dersom du leser på engelsk er det derfor spesielt fint med Kindle. Om du er usikker på om du vil ha boka, kan du velge «Try a sample» og få tilsendt første kapittel eller begynnelsen på boka. Det er plass til 3500 bøker på lesebrettet.

Til våren skal jeg ta et engelsk litteraturfag og kan da ha alle pensumbøkene mine på den lille dingsen som veier mindre enn en paperback. Du kan markere sitater i teksten og seinere laste dem over på pc, og du kan enkelt legge til notater om det du leser. I tillegg er det innebygd ordbok (både engelsk og amerikansk, du velger selv hvilken du vil ha som primærordbok og flere kan legges til). Det betyr at jeg kan slå opp et hvilket som helst ord, raskt og enkelt, uten å legge fra meg boka, før jeg fortsetter å lese igjen:

Hva betyr "corroborate" tro?
Ordboka har svar! Dersom jeg vil ha detaljer kan jeg trykke på "more".

En annen ting jeg setter stor pris på med Kindle er at den ikke er en datamaskin. Den er selvsagt drevet som en datamaskin med lagringskapasitet og hardware og det er selvfølgelig en teknisk duppeditt på linje med iPad, iPhone, mobiltelefonen din og laptopen, men Kindle er ikke lagd for å være en multifunksjonsdings. Den har mulighet for å bruke nett under «experimental»-innstillinga, men alt er i sort-hvitt og det er vanskelig å navigere rundt. Jeg får sjekka mail uten problemer, men bruker den stort sett ikke til noe annet enn å lese. Og det er det som er så fint! Jeg trenger ikke enda en sak som er full av funksjoner som distraherer meg fra lesinga. Med Kindle blir jeg sittende å lese, jeg lar meg ikke distrahere til å fjase rundt på nett istedet. Det er jeg glad for.

Så hva er det som har skuffa meg? Jo, en vanlig bug som rammer Kindle 3 er nemlig at den stadig låser seg. La meg beskrive det som skjer. Etter noen dager opplevde jeg for første gang at lesebrettet ikke reagerte når jeg forsøkte å vekke det fra hvilemodus. Jeg trykket på på-knappen akkurat slik man skal, men ingenting skjedde. Ved hjelp av Amazons nettsider fant jeg ut at dersom jeg holdt knappen inne i 15-30 sekunder restartet lesebrettet, men dette gjorde også at det glemte hvor langt jeg var kommet i boka jeg holdt på med. Det var imidlertid den eneste måten å få den til å virke igjen, og jeg håpa at det ikke skulle gjenta seg. Det gjorde det dessverre, og omtrent annenhver dag måtte jeg restarte for å få Kindlen min til å fungere igjen. Jeg forsøkte å laste ned ny software og oppdatere den, slik Amazons nettsider foreslo, men det hjalp ikke. Nå skjer det stadig oftere, og i dag har den også begynt  å spontant restarte seg selv, gjerne mens jeg sitter og leser.

Jeg har kontakta Amazon og forklart problemet, forklart at jeg har fulgt alle tips og råd på nettsidene deres og bedt om hjelp. De har bedt meg kontakte dem per telefon, fordi det vil være mye lettere for dem å hjelpe meg da. De refererer til deres Call back-feature og sier at det ikke vil koste meg noe, til tross for at Norge ikke er et av landene som kan benytte seg av denne funksjonen og til tross for at jeg allerede har fortalt dem at jeg bor i Norge.

Jeg kontakter dem på nytt og forteller dem dette, og at det vil være svært dyrt for meg å ringe dem fra mobiltelefon, på studentbudsjett. Jeg skriver også at jeg ikke forstår hvorfor de må snakke med meg på telefon, og spør om vi kan ordne det hele via e-post. Forklarer at engelsk ikke er mitt morsmål og at det å diskutere tekniske duppeditter kanskje vil være lettere skriftlig, i tillegg til at det vil være svært dyrt for meg å ringe dem. Åtte timer seinere får jeg en ny mail der de på nytt informerer meg om at jeg bare kan bruke deres Call back-feature, og at de må snakke med meg på telefon for å eventuelt kunne erstatte lesebrettet. De foreslår at jeg kan få et familiemedlem (!) til å ringe hvis jeg synes det er vanskelig å kommunisere på engelsk.

Jeg skriver tilbake og forteller dem at jeg ikke har muligheten til å bruke denne funksjonen på hjemmesidene deres, og understreker at jeg allerede har fortalt dem dette. Jeg understreker igjen at jeg ikke forstår hvorfor de ikke kan kommunisere med meg via mail, men gir dem mobilnummeret mitt og informasjon om tidssonen jeg befinner meg i. Jeg forklarer at jeg allerede har betalt for produktet som nå ikke fungerer som det skal, og at jeg ikke vil betale dyrt for å ringe et amerikansk nummer fra min mobiltelefon (som er den eneste muligheten jeg har for å kontakte dem). I skrivende stund har jeg ikke hørt noe mer, men jeg er lei og sliten og det hele er så trist, nettopp fordi jeg var så fornøyd med min Kindle på alle mulige måter ellers.

Avslutningsvis må det nevnes at jeg har venner som har samme generasjon Kindle og som ikke har hatt antydninger til problemer med sine lesebrett. De fleste jeg snakker med er overbegeistra og fornøyde med produktet de har betalt for, og hadde det ikke vært for denne feilen ville jeg anbefalt Kindle 3 med varme og entusiasme. Dessverre kan jeg ikke gjøre det.

Oppdatering: I dag, lørdag 27.11, ringte Amazon meg for å fortelle at de vil sende meg en ny Kindle. De ordner alt, jeg trenger bare å vente på at den kommer og så sende den jeg har i retur. Alle bøkene jeg har kjøpt vil automatisk lastes inn på den nye. Jeg må selv legge ut for retur, men de refunderer kostnadene etterpå. Krysser fingrene for at det nye lesebrettet er bedre enn det jeg har nå!

Oppdatering: Mandag 6.12 henta jeg min nye Kindle. Jeg lada den i seks timer, som anbefalt for å unngå krasj. Jeg sendte den gamle i retur, med løfte fra Amazon om å få kostnadene dekt. De ga meg et gavekort jeg kunne bruke i Kindle Store på beløpet jeg hadde betalt for frakt, forsikring og sporing. Der og da var jeg så sliten av hele greia at jeg ikke orka å klage, men rett og slett brukte pengene på vårens pensumbøker, selv om jeg egentlig ikke har råd til det akkurat nå. Onsdag 8.12 begynte lesebrettet å låse seg igjen, og det har gjort det fem ganger siden. Jeg har bruk brettet i arbeidet mitt som konsulent og for å få forberedt meg til vårsemesteret. Føler meg utrolig oppgitt. Om det vedvarer må jeg vel gjennom en ny runde med klaging og retur.


Oppdatering: Forsettelse på saken får dere her, et blogginnlegg om Amazons dårlige kundeservice.

Andre bloggere som blogger om lesebrett:
frem fra skyggene: Erfaringer med Kindle
Eiriks forfatterblogg: Hvor god er Kindles byggekvalitet?
Eiriks forfatterblogg: iPad som lesebrett: noen refleksjoner (no pun intended)
Av en annen verden tester ulike lesebrett, under taggen lesebrett og e-bøker
Lesekaninen skriver om sine erfaringer med Kindle 3 under taggen lesebrett.

Noen tips for å sørge for at krasj og restart ikke skjer så ofte finner du her.

Publisert av sagbergz

Les sammen, les aleine, les høyt, les litt, les mye, les kort, les langt, les noe, les mer. Hva har du lest i det siste?

12 kommentarer om “Min Kindleskuffelse.

  1. >Fullt så enkelt som du antyder, er det ikke å konvertere fra epub til mobi. Filene fra digitalbok.no er utstyrt med drm, og den må man fjerne, og det er antagelig ikke lov i Norge (lovgivningen er litt uklar). Men det er fullt mulig og ikke spesielt vanskelig.Hvorfor Cappelen Damm har valgt å ødelegge ebøkene sine med drm, er for meg totalt uforståelig. De gjør bare ting unødvendig komplisert for seg selv og kundene sine, og de henvdender seg til et mindre marked enn de ellers kunne ha gjort. Den eneste aktøren som har noe å tjene på dette, er Adobe, og jeg klarer ikke helt å se hva norske forlag mener å oppnå ved å hjelpe dem til å innta en uanstendig dominerende posisjon i bokmarkedet.Veldig ergerlig med elektroniske dingser som ikke virker, spesielt når det blir så komplisert å få gjort noe med det. Selv har jeg nettopp byttet ut det gamle førstegenerasjonsbrettet mitt (en BeBook) med en Kindle 3, og jeg er veldig fornøyd.

  2. >Akkurat, da har jeg nok misforstått litt, var ikke klar over at Digitalbok.no hadde beskytta filene på den måten. Har selv konvertert .epub-filer (Sosiale medier, av Ida Jackson, ei fil hun selv delte) uten problemer med Calibre, men den var jo ikke kjøpt der da. Enig med deg angående drm.Det er ergelig, men forhåpentligvis får jeg hjelp snart, og det kan virke som at det er snakk om en softwarefix og da slipper jeg iallfall å sende den i retur og sånt. Godt å høre du er fornøyd med din Kindle 3 – bruker du den også til konsulentarbeid? Jeg hadde store planer om å bruke min slik, det ville jo både spare miljøet og gjøre det enklere å lese, notere og hente ut sitater.

  3. >Uff, leit å høre at du har hatt problemer med Kindle. Det håper jeg virkelig at jeg unngår den dagen studentbudsjettet mitt tillater at jeg går til innkjøp av dingsen. 😛 Hadde vært utrolig deilig å kunne ha deler av eller hele pensum samlet i et lesebrett.Pussig at de på død og liv skal ha deg til å ringe dem… Jaja… Håper det løser seg uansett. 🙂

  4. >Dette er faktisk den første negative, eller ihvertfall delvis negative posten jeg har lest om Kindle.Håper det ordner seg for deg, men det som har skjedd så langt virker slitsomt nok til at jeg nok engang må revurdere om dette er noe jeg trenger – iår (eller neste år)

  5. >Gjett om jeg ble glad da jeg leste at det skal være mulig å konvertere filer fra digitalbok.no til .mobi! Har nemlig lyst på Kindle fordi av de lesebrettene jeg har sett hittil, er Kindle den som falt mest i smak, både utseendemessig og teknikkmessig.Jeg jobber forresten som korrekturleser, noe som innebærer at jeg får en stor bunke papir hver gang jeg får et oppdrag, og det hadde passet perfekt om jeg kunne benytte en Kindle/lesebrett til å notere korrektur i pdf-filer i stedet. Det ville også gjort det lettere for meg å ta oppdrag selv om jeg kanskje flytter langt fra forlagene jeg jobber for.Håper du får orden på din Kindle snart!

  6. >Jepp, jeg har rukket å lese et par manuskripter på Kindlen. Begge var i doc-format, noe den ser ut til å håndtere bedre enn gamlebrettet – med det måtte jeg gjerne styre litt med konvertering før det fungerte ordentlig. Har ikke testet pdf-er ennå, men det skal etter sigende funke ganske bra. Jeg har allerede lest manuskripter på lesebrett en stund, og det er absolutt mer behagelig enn å dra på disse bunkene med A4-ark.Så enormt vanskelig er det ikke å fjerne drm-en fra epub-filer, altså. Nå skal jeg kanskje ikke legge inn detaljerte instruksjoner for potensielt kriminell aktivitet her på bloggen din, men hvis du snuser litt i epub-forumet på mobileread.com, finner du nok ut av det. Og når drm-en først er borte, er det bare å konvertere med Calibre.

Legg igjen en kommentar